هیئت داوران کارگردانی «مرد بازنده» را نادیده گرفتند/ این فیلم میتواند شروعی برای شکلگیری سینمای نوآر در ایران باشد
تاریخ انتشار: ۲ اسفند ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۴۴۱۴۷۸۲
عباس کریمی عباسی با اشاره به اینکه «مرد بازنده» یکی از آثار شاخص جشنواره چهلم فجر بود، تأکید کرد که این فیلم میتواند شروعی برای شکلگیری سینمای نوآر در ایران باشد.
عباس کریمی عباسی منتقد سینما در گفتوگو با خبرنگار گروه فرهنگ و هنر خبرگزاری برنا، اظهار داشت: چهلمین جشنواره فیلم فجر یک ویژگی مهم داشت که در آن شاهد ژانرهای مختلف بودیم و این تنوع ژانرها را میتوان یکی از نکات مثبت این دوره از جشنواره دانست.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
کریمی عباسی خاطرنشان کرد: یکی از ضعفهای مشهود در فیلمهای امسال که مربوط به کلیت سینمای ایران میشود، اصرار کارگردانها به نگارش فیلمنامه است. ما امسال فیلمهایی دیدیم که میتوانستند جزو آثار خوب سینمای ایران باشند ولی به دلیل عدم توانایی کارگردان در نگارش فیلمنامه ابطر مانده بودند. اکثر فیلمها در ابتدای راه برای روایت قصهشان خوب عمل میکردند و تا حدود دقیقه 40 خوب بودند اما در هنگام اوج و فرود فیلمنامه خط سیر را به شکلی نادرست تغییر میدادند و حتی موضوع اصلی را به حاشیه میبردند و فیلمنامه ضعیف میشد. «برف آخر» یک نمونه از این دست آثار است که موضوع و دغدغه اصلیاش را در اواسط فیلمنامه از دست میداد و داستان دچار انحرافی میشد که به سمت دیگری میرفت. فیلم «بی رویا» هم چنین ویژگی داشت و با وجود ایده خوبش تا جایی قصه به خوبی پیش آمد اما در ادامه یک سری موارد فرعی داستان اصلی را در حاشیه قرار داد و پایانبندی اثر دچار اشکال شد.
وی افزود: دلیل وجود چنین اشکالی در سینمای ایران این است که ما در کشورمان شغلی به نام نویسندگی نداریم و به همین دلیل داستانهای خوب هم نداریم و کارگردانهای ما که اصرار به فیلمنامه نوشتن دارند داستان نمیخوانند و سعی دارند فقط به ایدههای ذهنی خودشان توجه داشته باشند. در ادبیات ما هم داستانهای کمی برای اقتباس وجود دارد و ما به همین دلیل اقتباس در سینمایمان هم بسیار کمرنگ است. فیلم سینمایی «خائن کشی» که یک ایده جذاب را دستمایه قرار داده بود به همین دلیل با سلایق مدنظر کارگردان به اثر متوسطی تبدیل شد در حالیکه میتوانست فیلم بسیار بهتری باشد.
این منتقد در ادامه گفت: در جشنواره امسال قطعاً فیلمی نداشتیم که بتواند در کنار بهترین فیلمهای تاریخ سینمای ایران قرار بگیرد اما چند فیلم به عنوان نقاط عطفی برای سینمای ایران در جشنواره چهلم وجود داشت. یکی از این آثار «مرد بازنده» بود که اتفاقاً توسط هیئت داوران نیز کاملاً بایکوت شد. این فیلم میتواند شروع خوبی برای ایجاد نوعی سینمای نوآر بومی باشد. ما میتوانیم نوعی سینمای نوآر بومی داشته باشیم و «مرد بازنده» میتواند عاملی برای شکلگیری این موج باشد اما متأسفانه این فیلم حتی توسط منتقدان ما هم نادیده گرفته شد. فیلم سینمایی «بی رویا» هم با وجود همه ایراداتی که داشت میتواند مقدمهای بر شکلگیری یک گونه سینمایی متفاوت در کشورمان باشد. فیلم سینمایی «علفزار» هم به عنوان یک فیلم ساخته شده بر اساس داستانی واقعی که با شاخ و برگهایی در قصه دراماتیک و سینمایی شده بود اثر قابل توجهی به حساب میآید. ما در سینمایمان تابوهایی داریم که کاملاً منطقی و درست هستند، مثل تابوهای مذهبی و یا برخی مسائل فرهنگی؛ اما یک سری تابوهای غلط وجود دارد که باید کنار گذاشته شوند. به عنوان مثال رشوه گرفتن یک قاضی که ما در سیستم قضایی کشورمان هم شاهدش بودیم و حتی این افراد متخلف دادگاهی شدند و اخبار این دادگاهی در تلویزیون هم منتشر شده است؛ نباید تابویی باشد که فیلمسازان اجازه پرداختن به آن را ندارند. فیلم «علفزار» مثل فیلمهایی چون «مارمولک» این تابوشکنی را به خوبی انجام داده و از شخصیت شرافتمند خود که اتفاقاً او هم شخصی در سیستم قضایی است کاراکتری غیر شعاری و انسان ارائه داده است.
کریمی عباسی در پایان گفت: به نظر من در جوایز اهدا شده فیلم «مرد بازنده» در کارگردانی کاملاً نادیده گرفته شد و موسیقی فیلم «خائن کشی» که بسیار خوب بود و در فضاسازی فیلم نقش موثری داشت هم میتوانست جایزه این بخش را از آن خود کند اما فکر میکنم در بخش بازیگران همه کسانی که جایزه گرفتند استحقاق این جایزه را داشتند.
انتهای پیام //
منبع: خبرگزاری برنا
کلیدواژه: فرهنگ و هنر جشنواره فیلم فجر ایران سینمای ایران ادبیات فیلم سینمایی تلویزیون موسیقی ایران تلویزیون جشنواره فیلم فجر فیلم سینمایی برنا عباس کریمی عباسی سینمای ایران کریمی عباسی سینمای نوآر مرد بازنده شکل گیری
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.borna.news دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری برنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۴۱۴۷۸۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
نوزدهمین جشنواره ملی هنرهای نمایشی کانون پرورش فکری در رشت آغازشد
به گزارش خبرنگار مهر، مرحله استانی نوزدهمین جشنواره هنرهای نمایشی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان در گیلان که آذر سال ۱۴۰۲ با شعار «این صحنه خانه ماست» از سوی معاونت فرهنگی این نهاد فراخوانشد، ظهر دوشنبه با هنرنمایی ۸ گروه نمایشی کانونی و آزاد در خانه تئاتر شهر رشت آغاز شد.
طی آئین آغازین این جشنواره که با حضور کودکان، نوجوانان، خانوادهها، هنرمندان و علاقمندان به هنرهای نمایشی همراه بود، «سجاد کوچکی نژاد» معاون فرهنگی کانون استان گیلان ضمن قدردانی از مشارکت دستگاههای فرهنگی و فعالان عرصه هنر، درباره اهمیت برگزاری این جشنوارهها صحبتکرد.
کوچکی نژاد یاد تمامی هنرمندان در گذشته را گرامی داشت و از حاضران برای نکوداشت تمامی فعالان عرصه هنر، به ویژه، پیشکسوتان این حوزه دعوت کرد.
ادامه بخش برنامهها نیز هنرنمایی گروههای نمایش بود و در این میان، به ترتیب نمایشهای «زمین پاک» به کارگردانی حمیده زاره، «ببینیم سطل شما چه طوریه؟» با کارگردانی نرگس فرضی، «دختر نقال» و «گوساله لجباز» به کارگردانی نکیسا عوضمطلق و «دیگر مرا صدا نزن مادر» با هدایت احمدرضا جعفری از رشت روی صحنه رفتند.
«فیل و ابابیل» به کارگردانی مجید پتکی و «یاد منجی»، با کارگردانی سیده زهرا صادقی از رشت و «پرپروک» به کارگردانی منیژه واحد از لاهیجان، دیگرنمایشهایی بودند که با هنرنمایی هنرمندان گیلانی دیدنی شدند.
داوری این رویداد هنری که در بخش کانونی و آزاد، با مشارکت مخاطبان نوجوان، جوان ۱۲ تا ۲۲ سال و بزرگسالان صورت گرفت را «محمد علی صادق حسنی»، کارگردان و بازیگر سینما، تئاتر و تلویزیون و تئاتر و رئیس انجمن هنرهای نمایشی استان گیلان، «محمود فرضینژاد»،محقق و پژوهشگر، کارگردان تئاتر و خواننده فرهنگ عامه گیل و دیلم و همچنین، «حمید آذرنگ»، کارشناس مدیریت فرهنگی و کارگردان تئاتر بر عهده داشتند و به داوری هنرنمایی هنرمندان در بخشهای نمایش (صحنه، عروسکی، زنده_ عروسکی)، نمایش خلاق (نمایش کتابخانهای و بازی نمایش) پرداختند.
گفتنیاست، خانواده و اهمیت آن، نامداران دینی، ملی و اسطورهای و درعینحال، امیدآفرینی در تولید نمایش، توجه به محیطزیست و سبک زندگی ایرانی اسلامی، مهارتافزایی، ترویج نمایشهای آئینی و سنتی و کتابهای چاپشده در کانون و فرهنگ بومی محلی کشور، از رویکردهای ارزشگذاری نمایشهای ارائه شده در نوزدهمین جشنواره ملی هنرهای نمایشی کودکان و نوجوان است که با هدف عمومیسازی و مردمیسازی هنرنمایش برگزارمیشود.
لازم به توضیح است، مرحله استانی نوزدهمین جشنواره ملی هنرهای نمایشی کودکان و نوجوان عصر امروز با معرفی ۳ گروه برگزیده به ایستگاه پایانی میرسد.
کد خبر 6098222